Ik probeer in een zo open mogelijk gesprek te komen tot begrip van uw vraag. Als huisarts kan ik op het gebied van zowel de lichamelijke gezondheid als geestelijk welzijn met u meedenken. U kunt dan zelf de keuzes maken die het beste bij u passen. Voor wat betreft de behandeling is het bewijs van het effect van een behandeling voor mij van groot belang. Dit is ook het uitgangspunt bij de folders en de patiëntenbrieven die u misschien kent.
Agressie protocol
Helaas worden ook huisartsenpraktijken geconfronteerd met agressief gedrag. Wij vinden agressief gedrag onacceptabel. Daarom hebben wij een agressie protocol opgesteld. Hierover informeren wij u graag.
Wat is agressief gedrag?
Alle daden van vijandigheid, zowel in verbale als fysieke zin gericht op een andere persoon met de bedoeling deze te bedreigen, te intimideren, te beledigen, te discrimineren of lichamelijk letsel toe te brengen of gericht op het opzettelijk vernielen van andermans goederen of bezittingen. Het gaat hier bijvoorbeeld om schreeuwen, schelden, beledigen of zelfs slaan of schoppen van medewerkers.
Wanneer wordt het agressie protocol gebruikt?
Alle voorvallen, waarbij medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden vastgelegd en besproken. In onze praktijk heeft een patiënt vaak als eerste met de doktersassistente te maken aan de telefoon of aan de balie. Zij is meestal de eerste die beledigende of bedreigende taal te horen krijgt. De huisarts wordt hiervan op de hoogte gesteld en zal beoordelen welke maatregelen genomen moeten worden.
Dit kan betekenen dat er van de betreffende patiënt excuses verlangd worden of dat er besloten wordt hem of haar niet langer als patiënt te accepteren. Dat laatste gebeurt wanneer iemand steeds opnieuw de fout ingaat of als er zeer ernstige bedreigingen plaatsvinden al dan niet met lichamelijk geweld. In dat geval zullen wij ook overwegen om aangifte bij de politie te doen.
Wij hopen natuurlijk dat het zover niet zal komen. Een wederzijds respectvolle relatie tussen patiënt en hulpverlener vinden wij erg belangrijk.
Hoe wel om te gaan met meningsverschil en boosheid?
Wanneer u zich ziek voelt of wanneer iemand die u dierbaar is ziek is, bent u misschien wat ongeduldiger en sneller boos. Dat begrijpen wij heel goed. Wij werken elke dag met en voor zieke mensen. Wij zijn hulpverlener, maar ook mens, en kunnen dus ook fouten maken. Als er dingen verkeerd gaan of als u het niet eens bent met de aangeboden zorg, dan moet daarover worden gesproken. Dat is in uw belang, maar ook in dat van ons. Wij kunnen ervan leren.
Dus wanneer u boos of geïrriteerd bent over iets, vraag dan om een gesprek, even apart en niet aan de balie. Wij zoeken dan samen met u naar een oplossing.
Wij vragen uw begrip en uw medewerking hiervoor.